Spørsmål og svar 2018-07-02T08:34:50+00:00

Spørsmål og svar

Ikke overraskende har mange av de tusenvis av nordmennene som er interessert i kommende Hyundai KONA electric en del spørsmål rundt bilen. Per april 2018 har over 20 000 nordmenn meldt sin interesse. For oss i Hyundai er det viktig å være så åpne som mulig, og vi vil gjøre vårt for å holde denne spørsmål og svar-siden oppdatert med det vi vet om bilen.

Under følger informasjon om det vi i Hyundai Motor Norway foreløpig vet om KONA electric. All informasjon kan imidlertid endres flere ganger frem mot produksjonsstart og endelig typegodkjenning. Dette fordi man i Korea arbeider med viktige elementer som effektivitet og rekkevidde. Denne informasjonen ble sist oppdatert 01.06.18.

Kan jeg overføre mitt kønummer til noen andre?

Kønummer er ikke overførbart fra en kunde til en annen. En bestilling som er gjort på en kundes kønummer vil heller ikke kunne benyttes for en annen kunde ved en eventuell kansellering av ordre. Ved slike tilfeller vil neste kunde rykke frem i køen.

Hva koster bilen?

KONA electric har følgende priser:

KONA electric 64 kWt Teknikk 325.900 kroner

KONA electric 64 kWt Teknikk med skinninteriør 335.900 kroner

KONA electric 64 kWt Teknikk med soltak og skinninteriør 345.900 kroner

Metallic lakk koster 4.900 kroner.

Prisene inkluderer veiledende frakt- og leveringsomkostninger på 10.900 kroner levert Drammen.

Når er salgsstart?

Salgstart for KONA electric for kunder som har meldt forhåndsinteresse og mottatt kønummer er 1. juni 2018 klokken 08.00. Ordinært salg starter 2. juli 2018 klokken 08.00.

Hvordan får jeg bestilt bilen?

Bestilling av bilen for alle kunder vil skje via bilkonfiguratoren på www.kona.no. Åpning av denne for kunder uten kønummer vil være 2. juli 2018 klokken 08.00.

Når komme de første bilene?

De første bilene er ventet å ankomme landet i juli 2018. Deretter forventer vi jevn tilgang på biler.

Hvorfor navnet KONA?

Navnet KONA henter inspirasjon fra Hawaii og kommer fra Konadistriktet på Big Island. Navnet uttales «Ko-nah», og øyas energi og unike livsstil stemmer godt overens med hva det nye familiemedlemmet til Hyundai skal stå for.

Hvor kraftig er motoren?

KONA electric leveres med en kraftig elmotor på 204 hestekrefter. Motoren produserer 395 Nm dreiemoment, og sørger for at KONA electric kan aksellerere fra 0 til 100 km/t på bare 7,6 sekunder.

Hvor stor er batteripakken?

KONA electric leveres med en batteripakke på hele 64 kWt. Dette gir en elektrisk rekkevidde på solide  482 kilometer (WLTP, 546 kilometer NEDC).

Blir bilen lik som KONA med bensinmotor?

KONA electric er i stor grad lik bilen med bensinmotor, men har også noen særegne designelementer. Dette inkluderer en lukket grill for best mulig aerodynamikk, samt dedikerte 17’’ lettmetallfelger. Bilen har dessuten fått redesignet støtfangerne og sideskjørtene.

Hva med innvendig?

Innvendig bygger KONA electric på designet fra KONA med bensinmotor, men med flere lekre endringer. Dette inkluderer en såkalt flytende midtkonsoll, så vel som et oppgradert digitalt instrumentpanel på 7’’. Bilen har også fått en ny infotainmentskjerm med nytt design.

Hva slags girsystem får bilen?

KONA electric leveres med et automatisk girsystem av samme type som vi finner i IONIQ electric. Dette er et såkalt shift by wire-system, og man velger gir via knapper i midtkonsollen. Med gir menes i dette tilfellet at man kan velge forover, bakover, park og nøytral.

KONA med bensinmotor leveres på sin side med en sekstrinns manuell girkasse.

Kan man få KONA med firehjulstrekk?

KONA electric leveres kun med forhjulstrekk.

Blir den utstyrt annerledes enn vanlige KONA?

KONA electric leveres med tilnærmet likt utstyr som vanlige KONA med bensin. Det er imidlertid flere spennende nyheter, som adaptiv cruise control, head-up display og aktiv filholder.

Oppgir dere batteriets brutto- eller nettokapasitet?

Vi oppgir bruttokapasiteten, men i utgangspunktet er dette forholdsvis uvesentlig. Uavhengig av batteriets kapasitet vil forskjellige elbilers forbruk ikke være lineært, og det er effektiviteten som er det vesentlige når det kommer til forbruket av batteriet. I KONA har Hyundais ingeniører jobbet  med en rekke faktorer for å få rekkevidden så lang som overhodet mulig gjennom å gjøre bilen stadig mer effektiv. Dette har resultert i en svært lang elektrisk rekkevidde på 482 kilometer (WLTP, 546 kilometer NEDC).

Får KONA electric taklast?

KONA electric er godkjent for taklast på 80 kg, og leveres som standard med takrails i Norge.

Hva med hengervekt?

Hengervekt er ikke tilgjenglig på KONA electric på nåværende tidspunkt.

Blir dimensjonene like som vanlige KONA?

For det store og det hele blir dette likt. KONA electric blir antakeligvis en centimeter lenger enn vanlige KONA, men utover det ser det ut til å bli få forskjeller. Hva angår bagasjerommet betyr batteriplasseringen under for- og baksetene dette er temmelig likt som på bensinbilen.

Får KONA electric appstyring?

Vi har per dags dato ingen informasjon omkring mulighet for appstyring av Hyundai KONA. Dette er noe vi ønsker velkommen, men ettersom det handler om en pan-europeisk utvikling av telemetrisystemer er dette ikke noe Hyundai Norge rår over. Dette finnes ikke på vår IONIQ electric, men man har muligheten til å forvarme bilen og benytte seg av ladestyring via bilens infotainmentenhet.

Når får man se Hyundai KONA i butikk?

Hyundai KONA med bensinmotor er allerede tilgjengelig hos våre forhandlere.

Utstyrsmessig er det som nevnt grunn til å tro at mye vil være likt som på KONA electric.

Hva med KONA electric?

Vi forventer å ha de første KONA electric på norske veier i løpet av juni/juli 2018. Det er foreløpig ikke mulig for oss å uttale oss om nøyaktig leveringstid for KONA electric da tildelt produksjonsvolum til Norge for 2018 ikke er endelig bekreftet. Det vil for øvrig kunne forekomme variasjoner i leveringstid basert på farge- og utstyrsvalg.

Har du flere spørsmål rundt helt nye Hyundai KONA? Spørsmål kan sendes til kona@hyundai.no.