Tekniske spesifikasjoner 2018-02-08T15:52:23+00:00

Tekniske spesifikasjoner

Nye Hyundai KONA er basert på en helt nyutviklet SUV-plattform som ikke deles med noen andre modeller.

Det vil si at denne plattformen er spesialutviklet for KONA. Dermed har bilen helt unike egenskaper i dette segmentet, som en svært lang akselavstand på hele 2 600 millimeter. Dette muliggjør kjøreegenskaper og plassutnyttelse som vi tidligere kun har sett i større biler.

De korte overhengene foran og bak betyr i tillegg at bilen har et svært dynamisk utseende som matcher kjøreegenskapene.

Den dedikerte nyutviklede SUV-plattformen gjør i tillegg at KONA er en av de bredeste bilene i sin klasse, samtidig som den har en fullverdig SUV-bakkeklaring på hele 170 millimeter. Dermed kan du velge en bil som er kompakt på utsiden, men samtidig romslig innvendig. KONA både ser ut og oppleves som en skikkelig SUV – det ligger i bilens DNA.

Dimensjoner (mm)

Utvendig
Total lengde 4 165
Total bredde 1 800
Total høyde 1 550
(1 565 med takstativ)
Akselavstand 2 600
Overheng foran 845
Overheng bak 720
Bakkeklaring 170
Innvendig Foran Bak
Takhøyde 1 005
965 (med soltak)
961
Beinplass 1 054 880
Skulderbredde 1 409 1 385

Bagasjeromsvolum (liter)

Bagasjeromsvolum 361 l (minimum, VDA 211)
1 143 l (maksimum, VDA 214)

Egenvekt (kg)**

1,0-liters T-GDi 1 233

Felger og dekk

Felgtype Dekk
16″ stål/lettmetall 205 / 60R16
17″ lettmetall 215 / 55R17
18″ lettmetall 235 / 45R18

KONA electric

Hyundai KONA kommer i to elektriske versjoner, med batteripakker på 39,2 kWh og 64,2 kWh. Bilen er ventet til Norge i løpet av første halvår 2018, som den aller første folkelige fullelektriske SUV-en på markedet.

Den største batteripakken har en oppgitt rekkevidde på over 500 kilometer (NEDC). Det sender Hyundai KONA electric i tet på rekkevidde.For den minste batteripakken er det snakk om en elmotor på 99 kW (134 hk), på den største er det 150 kW (204 hk) som gjelder. Begge er ventet å få 395 Nm dreiemoment.Dermed er det all grunn til å forvente at helt nye Hyundai KONA electric blir en svært morsom bil å kjøre, med sportslige og underholdende egenskaper.

I tillegg til dette økes ombordladerens kapasitet fra 6.6 kW, som vi kjenner på dagens IONIQ electric, til 7.2 kW på KONA electric. Det muliggjør enda raskere hjemmelading.

Bilen får selvfølgelig også DC hurtiglading som er klargjort for fremtidens ladehastigheter

› Hold deg oppdatert

1,0-liters T-GDi

Kappa, 3-sylindret rekkemotor, 12-ventiler, doble overliggende kamaksler
Girkasse Manuell, 6 trinn
Kraftoverføring Forhjulsdrift
Slagvolum 998 cm3
Boring x slaglengde 71 x 84,0 mm
Kompresjonsforhold 10,0
Effekt 120 hk (88 kW) ved 6 000 o/min
Dreiemoment 172 Nm ved 1 500–4 000 o/min
Topphastighet (km/t) 181 km/t
0–100 km/t (i sek) 12,0
CO2-utslipp ved blandet kjøring (g/km)* 117-125
Drivstofforbruk (l/mil)* 0,52-0,54

1,6-liters T-GDi

Gamma, 4-sylindret rekkemotor, 16-ventilers MLA, doble overliggende kamaksler
Girkasse Dobbelclutchgirkasse, 7 trinn
Kraftoverføring Firehjulsdrift
Slagvolum 1 591 cm3
Boring x slaglengde 77 x 85,44 mm
Kompresjonsforhold 10,0
Effekt 177 hk (130 kW) ved 5 500 o/min
Dreiemoment 265 Nm ved 1 500–4 500 o/min
Topphastighet (km/t) 205 km/t
0–100 km/t (i sek) 7,9
CO2-utslipp ved blandet kjøring (g/km)* 153
Drivstofforbruk (l/mil)* 0,67

Utfyllende informasjon om diesel og elektriske motoralternativer kommer så snart dette er klart.

*Foreløpige måleverdier for drivstoffutnyttelse og CO2-utslipp, med forbehold om typegodkjenning.
**Produsentens estimater