Motoralternativer og kjøreytelser 2018-02-08T16:33:43+00:00

Motoralternativer og kjøreytelser

Nye KONA kan leveres med en turboladet motor med effektiv energiutnyttelse og dynamiske kjøreytelser i tillegg til alternativer med elektrisk drift. De passer alle livsstiler enten du foretrekker å kjøre svingete fjellveier eller travle bygater. Nye KONA er en ekte SUV som er bygget på en helt ny dedikert SUV-plattform.

KONA electric

I løpet av første halvår 2018 vil Hyundai Motor også lansere en elektrisk utgave av KONA, helt nye KONA electric. Vi vil dele flere detaljer så snart dette er klart, men vi kan allerede nå love gode rekkeviddealternativer og korte ladetider.

Hyundai KONA kommer i to elektriske versjoner, med batteripakker på 39,2 kWh og 64,2 kWh. Bilen er ventet til Norge i løpet av første halvår 2018, som den aller første folkelige fullelektriske SUVen på markedet.

Den største batteripakken har en oppgitt rekkevidde på over 500 kilometer (NEDC). Det sender Hyundai KONA electric i tet på rekkevidde.

For den minste batteripakken er det snakk om en elmotor på 99 kW (134 hk), på den største er det 150 kW (204 hk) som gjelder. Begge er ventet å få 395 Nm dreiemoment.

Dermed er det all grunn til å forvente at helt nye Hyundai KONA electric blir en svært morsom bil å kjøre, med sportslige og underholdende egenskaper.

I tillegg til dette økes ombordladerens kapasitet fra 6.6 kW, som vi kjenner på dagens IONIQ electric, til 7.2 kW på KONA electric. Det muliggjør enda raskere hjemmelading.

Bilen får selvfølgelig også DC hurtiglading som er klargjort for fremtidens ladehastigheter.

Hyundai Kona

Nye 1,0- liters bensinmotor

Hyundai KONA leveres med en1,0-liters 3-sylindret T-GDI bensinmotor. Denne turbomotoren yter 120 hk (88 kW) og har et dreiemoment på 172 Nm. En turbolader med et elektronisk styrt wastegatespjeld bidrar til mer effektiv drivstoffutnyttelse ved at den reduserer trykktap ved lading og samtidig forbedrer gasspjeldresponsen og dreiemomentet på lave turtall. Motoren har en GDi-injektor med seks hull, som settes under et over gjennomsnittet høyt trykk på 200 bar. Dette sikrer ren forbrenning, forbedrer drivstofføkonomien og reduserer utslippene. Motoren leveres med forhjulsdrift og 6-trinns manuell girkasse.

Ny 1,6-liters dieselmotor

Innen ett år etter lanseringen vil KONA også kunne leveres med en nyutviklet, turboladet dieselmotor med et slagvolum på 1,6 liter og to effektnivåer. En versjon med 115 hk (85 kW) (foreløpig verdi) som leveres sammen med en 6-trinns manuell girkasse og forhjulsdrift. Den kraftigere dieselversjonen yter 136 hk (100 kW) (foreløpig verdi) og har et dreiemoment på 320 Nm. Denne motoren leveres i kombinasjon med en 7-trinns dobbelclutchgirkasse og forhjuls- eller firehjulsdrift.

7-trinns dobbelclutchgirkasse

Hyundai Motor lanserte sin første 7-trinns dobbelclutchgirkassen i 2015, en girkasse som kombinerer fordelene ved automatiserte og manuelle girkasser. 7-trinns dobbelclutchgirkassen bidrar til en reduksjon i drivstofforbruk og CO2-utslipp på inntil 20 prosent sammenlignet med en tradisjonell 6-trinns automatgirkasse. Samtidig forbedrer den akselerasjonen med inntil 10 prosent.

7-trinns dobbelclutchgirkassen består av to tørrlamellkoblinger og en aktuator for hver clutch. Motorkraften overføres uavhengig til oddetalls- og partallsgirsporene, slik at føreren alltid kan gire uten avbrudd i trekkraften. Responsen er optimert ved hjelp av en aktuator som drives av en elektromotor, mens eksterne støtdempere reduserer støy og vibrasjoner under kjøring.

I kombinasjon med 7-trinns dobbelclutchgirkasse har nye KONA de to kjøremodusene normal og sport. I sportsmodus endres giringskarakteristikken, slik at giret holdes lenger før neste gir kobles inn.

Hyundai Kona

Kjøreegenskaper

Ingeniørene har utviklet nye KONA med god balanse mellom kraft og komfortable kjøreegenskaper i tillegg til smidighet og stabilitet.

KONA er en SUV med en bakkeklaring på 170 mm. Det høye setet gir føreren ekstra god sikt og øker kjørekomforten. Samtidig sørger det senkede gulvet i kupeen og den optimerte midttunnelen for at kupeen i KONA er romslig og allsidig.

KONA har en lav og bred utforming som gjør den til et blikkfang på veien, i tillegg bidrar denne funksjonelle utformingen til gode kjøreegenskaper.

Det er lagt mye arbeid i utviklingen av det nye understellet. Forstillingen med forbedrede McPherson-støtdempere demper ujevnheter før de overføres til kupeen og gjør dempingen svært behagelig på ujevnt underlag.

Torsjonsfjæringen bak på KONA med forhjulsdrift har et ekstra stivt torsjonsstag som sørger for høy kjørekomfort og sportslige kjøreegenskaper. Nye KONA med firehjulsdrift har MultiLink-bakhjulsoppheng med doble nedre stag som optimerer kjøreegenskapene ved å stabilisere bilen gjennom svinger i høye hastigheter. Advanced Traction Cornering Control for firehjulsdrift korrigerer understyring og gjør bilen smidigere og mer stabil ved å regulere veigrepet og dempingen under akselerasjon på svingete vei.

Hyundai Kona

Stivt og lett karosseri

Hyundai Motor er den eneste bilprodusenten som lager sitt eget stål til fabrikkene sine rundt om i verden. Dette nyter nye KONA godt av, med et stivt og lett karosseri som er en fordel for kjøredynamikken og øker den passive passasjersikkerheten. Ultrahøyfast stål sørger for at bilen er ekstra stiv, mens utstrakt bruk at varmforming og 115 meter strukturlim øker stivheten samtidig som det reduserer vekten.

Selv om KONA har et kompakt ytre, er karosseriets sikkerhetssoner maksimert og forbedret ved hjelp av en ringformet kupéstruktur som fordeler kollisjonsenergien i flere retninger ved en eventuell kollisjon og reduserer belastningen passasjerene utsettes for. Strukturen som sprer energien ved en eventuell kollisjon i flere retninger bidrar også til den høye passive sikkerheten.

Få siste nytt om Hyundai KONA

Registrer deg her for å holde deg løpende oppdatert om den helt nye KONA by Hyundai.  Ved registrering, får du tildelt et kønummer som sikrer din plass i køen dersom du skulle bestemme deg for å tegne kontrakt. Registreringen er ikke bindende og helt uforpliktende.

Trinn 1 av 2

50%